Jak Grać na Flipperach jak Zawodowiec

Widzisz tego gościa, który robi nieziemsko wysokie wyniki na flipperze i zachodzisz w głowę – „Jak on to robi??”. Zdecydowanie potrzeba solidnej dawki umiejętności, żeby stać się Zaklinaczem Flipperów (z ang. Pinball Wizard), jednak z odrobiną podstawowych informacji, ty również możesz zacząć podbijać swoje wyniki w krótkim czasie.

Krok 1. Patrz i słuchaj gry.
Nie ma się co oszukiwać – flippery zostały stworzone, żeby zarabiać. Miały być trudne! Operatorom zależało, żeby przyciągać jak największe grono pinball’owych zapaleńców. A to oznacza, że ostatnią rzeczą, jakiej potrzebował ktokolwiek w tej branży, to zdezorientowani i sfrustrowani gracze, którzy odchodzili od maszyn, ponieważ nie mogli zrozumieć na czym polega gra.
Aby temu zaradzić, obecnie maszyny podają wiele informacji. Mimo to, wielu początkujących graczy tego nie wie, przez co łatwo umykają im proste wskazówki. Tak więc kiedy grasz, skup się, słuchaj uważnie gry oraz patrz co się dzieje.

  • „Patrz” oznacza obserwowanie pola gry (tzw. playfield). Większość flipperów z lat 90. z wyprzedzeniem wskazuje graczowi, co powinien zaraz zrobić. Zwracaj uwagę na oświetlenie playfield’u – często, jeśli nie wiesz co zrobić, wystarczy trafić w jeden z mrugających elementów.
  • „Słuchaj” znaczy dokładnie to – słuchaj. Flippery mają wbudowane syntezatory mowy od późnych lat 70. i mówią graczowi co dzieje się w grze. Nawet efekty dźwiękowe są tak zaprojektowane, aby podpowiadać graczowi w odpowiedni sposób. Słuchaj dźwięków maszyny, patrząc jednocześnie co dzieje się w polu gry, a szybko zobaczyć związek.

Krok 2. Naucz się zasad. 
Nie tylko kontrolowanie kuli, szturchanie i celowanie, zrobi z Ciebie mistrza. Większość współczesnych maszyn ma skomplikowane reguły gry i nauczenie się ich jest podstawą zdobywania wysokich wyników. Dla przykładu, wiele maszyn z poprzednich dekad posiada funkcje i możliwości punktowania, które można aktywować jednocześnie.
W Pinball Station każdy flipper posiada, umieszczoną po lewej stronie, szczegółową instrukcję. Można też sporo się dowiedzieć ze strony ipdb.org

Krok 3. Opanuj podstawy odbijania kuli.
To prawda, że jeśli chodzi o grę na flipperach, zawsze pojawi się pewien element chaosu, jednak niewiele kul jest całkowicie poza kontrolą gracza. To jest kluczowy obszar, który określa umiejętności gracza – kontrolowanie kuli. Jest wiele zaawansowanych technik, ale skupmy się na podstawach:

  • Nie uderzaj obiema łapkami jednocześnie. Uderzaj tylko łapką, której potrzebujesz. Podniesienie obu łapek może spowodować niepotrzebną stracę kuli.
  • Po podniesieniu łapki, jak najszybciej ją opuść. Pozostawienie jej uniesionej tworzy sporą „dziurę”, gdzie kula chętnie ucieka.
  • Generalnie nie uderzaj w łapki więcej niż musisz. Szybko odkryjesz, że jest to dużo mniej niż wydawało Ci się na początku.
    Kiedy już to opanujesz, zobaczysz, że jeśli uniesiesz łapkę w odpowiednim momencie, możesz ją zatrzymasz. Właśnie nauczyłeś się łapać kulę! To bardzo ważny element dobrej gry. Złapanie kuli pozwala Ci zarówno zatrzymać się i pomyśleć, gdzie chciałbyś teraz trafić oraz umożliwia staranne wycelowanie. Dzięki temu trikowi, możesz też się czegoś napić czy odebrać telefon.
  • Niektóre maszyny mają więcej niż jedną łapkę. Zanim zaczniesz grę, sprawdź gdzie znajdują się wszystkie łapki. Będziesz wtedy przygotowany, gdy kule znajdą się w ich zasięgu. (Niektóre maszyny mają więcej niż dwa guziki, ponad te służące do podnoszenia łapek. Czasem jest to jeden, czasem dwa dodatkowe guziki po obu stronach maszyny, które mają specjalne funkcje i są wielokrotnie używane w trakcie gry. Niektóre mają dodatkowy guzik na listwie blokującej szybę, a inne broń lub inny automatycznie wybijający mechanizm, który wbrew pozorom nie służy wyłącznie wybiciu kuli na pole gry. Sprawdź, gdzie one się znajdują i zwracaj uwagę, kiedy można je wykorzystać.)

Krok 4. Trenuj celowanie.
Doszedłeś do momentu, kiedy umiesz już zatrzymać kulę i uczyć się, gdzie ją wycelować. Teraz musisz nauczyć się jak trafiać w wybrany cel za każdym razem. Główną zasadą celowania jest to, że im bliżej końca łapki znajduje się kula, tym bardziej będzie leciała w przeciwnym kierunku. Na przykład, powiedzmy, że trzymasz kulę na lewej łapce. Opuść łapkę i pozwól kuli opaść. Jeśli szybko uderzysz w łapką, skierujesz kulę w lewą stronę. Jeśli pozwolisz kuli opaść do końca łapki, kula poleci w prawą stronę.

  • To jest moment, w którym instrukcję, powoli zaczyna zastępować intuicja. Pomimo, że wszystkie powyższe porady są jak najbardziej właściwe, to jest właśnie moment, w którym zaczynasz „uczyć się flippera” – w którym kierunku i z jaką siłą leci kula, w połączeniu z kiedy i jak uderzać łapką, na tym konkretnym flipperze. Nawet na dwóch takich samych maszynach gra się zupełnie inaczej. To wszystko zależy od wielu czynników, takich jak: jak mocne są łapki, pod jakim kątem się znajdują, jak czysty jest playfield i kule, jak wypoziomowany jest stół, stopień zmęczenia maszyny itd.
  • Celowanie jest zatem kombinacją wiedzy ogólnej na temat zasad działania pinball’a oraz znajomości konkretnej maszyny. Musisz obserwować swoją grę i odpowiednio ją przystosowywać do flippera, na którym grasz. Nie grasz przeciwko innym graczom. Grasz przeciwko i z flipperem.

Krok 5. Szturchanie („nudge”) i „tilt”. 
Nie bój się. Delikatne (podkreślam: delikatne!) szturchanie maszyny jest jak najbardziej fair, a wykonane prawidłowo, może uratować przed utratą kuli.

  • Szturchanie flippera jest pewną formą sztuki, nawet bardziej niż celowanie. Nawet wśród mistrzów, nie ma dwóch graczy, którzy podchodziliby do tego tematu w ten sam sposób. Dlatego warto pamiętać, że każda maszyna ma wbudowany czujnik i jeśli zbyt mocno będziesz bujał flipperem, możesz nie tylko utracić kulę, ale również punkty „end-of-ball bonus”, które zdobyłeś. W niektórych przypadkach ten bonus może być na prawdę duży.
  • Większość maszyn „uprzedzi cię”, że używasz zbyt dużo siły. Potraktuj te ostrzeżenia poważnie. Czujnik poziomu (czyli zwisający sopel metalu, otoczony metalową płytką) potrzebuje chwili, żeby się ustabilizować. Kiedy zlekceważysz pierwsze ostrzeżenie i szturchniesz maszynę (nawet lekko) zanim czujnik się zatrzyma, możesz uruchomić tilt i zablokować flippera. Jednak znacznie częściej dostajesz dwa lub trzy ostrzeżenia.
  • Nie uderzaj maszyn, szczególnie drzwiczek, nawet jeśli poniosą cię nerwy. Nie wyżywaj się na maszynach. Kropka. To drogie gry, większość operatorów nie naprawia ich zbyt często i po prostu – nie jest to fajne zachowanie. Dodaj do tego fakt, że maszyny z lat 80. i 90. mają na wbudowany tzw. „slam tilt” wbudowany w drzwiczki. Jego uruchomienie resetuje całą grę.

Krok 6. Popraw swoją postawę. 
Mówiliśmy już jak grać, ale jak stać? Jaka jest najlepsza pozycja dla ciebie do uderzania łapek? Nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Wielu graczy stoi prosto przed maszyną, lekko się nachylając. Niektórzy garbią się. Inni wystawiają jedną nogę, kilku krzyżuje nogi. A jeszcze inni stoją w stylu Karate Kid, czyli głównie na jednej nodze. Serio! Zdarzają się gracze, którzy wolą siedzieć, juniorzy korzystają z podstawek dla dzieci. Którąkolwiek pozycję wybierzesz, tu masz kilka wskazówek, które warto rozważyć:

  • Po pierwsze musi Ci być wygodnie. Weź pod uwagę, że gra może potrwać. Dobra rozgrywka trwa ok. 15-20 minut. Epicka – nawet kilka godzin. Upewnić się, że wybrana pozycja jest na tyle wygodna, że w ogóle o niej nie myślisz.
  • Po drugie, upewnij się, że stoisz po środku maszyny i nie stracisz równowagi w trakcie emocjonujących wybić.
  • I po trzecie, nie przejmuj się co inni myślą o twoim stylu. Pinball jest jak golf lub kręgle. Kiedy kula jest w grze, możesz przypierać różne dziwne pozy, ale nie ma to znaczenia o ile dobrze Ci idzie. Jackpot to Jackpot. Rób to co działa.

Krok 7. Dołącz do Ligi Flipperowej.
„Co? Jest coś takiego?” Tak! Na całym świecie jest ich bardzo wiele. Ligi Flipperowe i turnieje istnieją od dziesięcioleci, zrzeszając liczne grono fanów tej gry. Możesz się wiele nauczyć już przez samo obserwowanie innych graczy. Jest również wiele społeczności internetowych, prawie na każdej większej stronie www, które posiadają grupy lub forum. Polecamy pinside.com

Krok 8. Baw się. 
Jak w każdej grze, także we flipperach chodzi o dobrą zabawę. Czasami trzeba o tym przypomnieć. Pinball jest fantastyczną i wciągającą grą, kiedy dobrze Ci idzie. Kiedy masz gorszy dzień lub pinball nie jest Ci przychylny, może być lekko frustrująca. Musisz się nauczyć, kiedy przełknąć chwilową porażkę i dalej się uczyć, a kiedy po prostu odpuścić i wrócić następnego dnia.

Dodatkowe porady:

  • Nie bój się być początkującym graczem wśród „ekspertów”. Wszyscy kiedyś stawiali pierwsze kroki i uważamy, że to przywilej pomagać w zostaniu lepszym. Większość graczy zdaje sobie sprawę, że każdy sport potrzebuje „świeżej krwi”. Nigdy nie bój się zadawania pytań.
  • Na żadnej maszynie nie można być od razu mistrzem. Każdy flipper wymaga wielu godzin gry, by odkryć jego wszystkie możliwości. Jeśli nie ćwiczyć gry na flipperach, to jakbyś uczył się pływać, patrząc na basen, bez wchodzenia do wody. Więc ćwicz, ćwicz i znowu ćwicz, dopóki nie zdobędziesz najlepszego wyniku.
  • Jeśli chcesz wejść na kolejny poziom, spróbuj wejść w wiele trybów gry jednocześnie. Wiele gier ma tryby (inaczej mode lub misje), które mogą się łączyć z innymi. Dokładnie przestudiuj instrukcję i eksperymentuj. Np. jeśli „mode A” jest podświetlony, a uderzanie na rampę uruchomi „mode B”, spróbuj najpierw uruchomić „mode A”.
    Czy „tryb B” nadal jest podświetlony? Spróbuj trafić i uruchomić „tryb B” i zobacz czy się udało. Kolejność uruchomień jest często bardzo ważna, np. uruchomienie jednego trybu, zablokuje inne tryby, dopóki ten się nie skończy, nawet jeśli się świecą.
    Innym sposobem na szybkie zdobycie punktów jest uruchomienie kilku trybów razem z multi-ballem. Często uruchomienie multi-ball uniemożliwia włączenie w jego trakcie, innych trybów, więc spróbuj uruchomić multi-ball na końcu. Więcej kulek i więcej odpalonych trybów, oznacza szalone nabijanie punktów, nie wspominając o Jackpocie!

Kilka zasad dobrego wychowania w świecie flipperów:

  • Na flipperach nie musisz grać sam. Większość maszyn ma do 4 graczy, choć zdarzają się wyjątki (Spider na jednego gracza, X Files na 8 graczy). Przycisk „start” (w trybie free play w Pinball Station) służy do ustawienia odpowiedniej liczby graczy (przyciskasz raz dla jednego gracza, dwa razy dla dwóch, etc.) Ustawienie odpowiedniej liczby graczy ułatwia grę, ponieważ pozwala skupić się i obserwować pole gry.
  • Każdy dobry gracz zawsze kończy rozpoczętą grę. Musisz wiedzieć, że kiedy zostawiasz uruchomioną grę, cała maszyna pracuje na pełnych obrotach. Dźwięki, dyskoteka świateł, itd. Pozostawienie jej na dłużej w takim stanie może spowodować przepalenie i uszkodzenia uniemożliwiające dalszą grę.
    Jednocześnie kończąc grę, dajesz znać innym, że zwalniasz maszynę. Bądź koleżeński.
  • Powyżej mówiliśmy o „szturchaniu” maszyny. Szturchanie w żadnym słowniku, nie oznacza uderzania w maszynę! W ten sposób możesz poważnie uszkodzić flippera (wgniecenia, pęknięcie płyty), a nawet zrobić sobie krzywdę, jeśli stłuczesz szybę.
    Przez „szturchanie” rozumiemy bujanie maszyną. Można to robić delikatnie i powoli lub szybko, ze zrywem. Ważne jest żeby nie podnosić przy tym flippera. Dodatkowo każdy pinball ma wbudowany tzw. „tilt”. Jest to metalowy sopelek, który wisi otoczony metalową płytką. Kiedy za mocno rozbujasz maszynę, metal zetknie się i na chwilę zablokuje maszynę. Nie przejmuj się. Wystarczy poczekać kilkanaście sekund, żeby można dalej grać.
  • Flippery to bardzo skomplikowane urządzenia i prawie nigdy nie działają prawidłowo. Kule blokują się w różnych, dziwnych miejscach, łapki przestają działać, itd. Jest to normalne, taki urok tych maszyn. Ważne, abyś powiedział obsłudze o tym co dzieje się z maszyną. W Pinball Station staramy się naprawiać na bieżąco wszystkie usterki, aby jak najwięcej flipperów było sprawnych.

Mam nadzieję, że artykuł okazał się pomocny. Do zobaczenia w Pinball Station!